Opphør av arbeidsforhold - med autosvar på e-post
Når en ansatt slutter, bør administrator stenge brukerens tilgang og eventuelt sette opp autosvar på e-post. Denne artikkelen viser de fire tiltakene du kan gjøre, og lenker videre til detaljerte veiledninger der det trengs.
Steng e-posttilgang (IMAP) og sett opp autosvar
Administrator kan stenge e-posttilgangen og sette opp autosvar på e-post for en bruker som har sluttet. Slik stenger du e-posttilgangen:
- Gå til Admin.
- Velg Brukere.
- Velg Brukere og grupper.
- Marker personen det gjelder, og høyreklikk.
- Velg Rediger person.
- Fjern haken for Tilgang til e-post (IMAP).


Brukeren som har sluttet, kan nå ikke lenger logge inn på eksterne e-postklienter (IMAP). For å sette opp autosvar på e-post, følg veiledningen i artikkelen : Autosvar på e-post
Skru av alternativ innloggingsmetode
1.Skru av alternativ innloggingsmetode
Skru av eller fjern alternativ innloggingsmetode for brukeren på brukerens personkort
Sett en sperredato på brukeren som har sluttet, slik at brukeren ikke får logget inn selv om kontoen fortsatt står som aktiv. : Definer utløpsdato på brukerkonto
3. Mulighet for å videresende e-post
Ønsker du at e-post til brukeren skal videresendes til en angitt e-postadresse når brukeren slutter, følg veiledningen i denne artikkelen: Videresending av e-post